hero
Kreatív 2022. május 11. 08:00
Erősen kezdte az évet a Central online
Az idei első negyedévben nemcsak remekelt a Central Médiacsoport online portfoliója, hanem innovatív megoldásokat is a piacra dobott. Kerülj képbe a digitális lappiacon 10 perc alatt! (X)
TÁMOGATOTT TARTALOM

Gemius mérése alapján, 2022 első negyedévében havonta összesen 6,5 millió internetezővel számolhattunk. A Central Médiacsoport online elérése havonta 4,9 millióra tehető, vagyis az internetező közönség 75 százalékát (!) eléri a kiadó 27 domainből álló portfoliója. Nézzük röviden a legfontosabb számokat a hálózatok összehasonlításában és az egyes tematikákban is!

A Central Médiacsoport digitális termékeinek átlagos napi elérése 1,85 millió RU volt Q1-ben. Ezzel az eléréssel pedig a Central a második legnagyobb szereplő, maga mögé utasítva az Adaptive (1,74 millió RU), az Atmedia (1,69 millió RU), az Indamedia (1,63 millió RU) hálózatait.

Összefoglalva a napi elérésben az összes főbb szegmensben, mint például hírszegmens, női-, gasztro-, autós-, egészség oldalak körében a Central online portfoliója a piacvezető, míg a sales house-ok szintjén második helyre zárkózott fel a kiadó.

  DAILY AVG. RU
     
Network 2021 Q1 Avg.2022 Q1 Avg.Y/Y %
     
Internet TOTAL 4 689 2034 784 2612%
Adaptive Network 1 386 5861 736 23325%
Atmedia Group 1 550 9731 691 1359%
Central Médiacsoport 1 769 6221 846 4574%
Indamedia csoport 1 930 8511 628 424-16%
Salesworks 2 268 9062 372 6845%

Forrás: DKT - Gemius 2022 Q1 (15+ belföldi közönség, total platform)

Bognár Bálint digitálisüzletág-vezető elmondta, hogy  „2022 első negyedévében a fókusz a portfólió kulcstermékeinek az erősítésén volt. Kialakult a Covid utáni/melletti „új normális” a digitális médiapiacon is, ami a tartalmak gyors elérése mellett egyre inkább a multimédiás tartalmak iránti fokozott érdeklődést jelenti. 

Bognár Bálint

Elkészült a Central második, multifunkcionális stúdiója, ami segíti a portfólió termékeit, hogy erre az igényre reagáljanak, így a negyedév végére már hozzávetőleg 30 rendszeresen frissülő podcast érhető el a kiadó kínálatában. Ebbe a sorba illeszkedik a 24.hu és a Partizán közös választási műsorfolyama is, ami egy igazi hibrid produkció volt, ahol a klasszikus szöveges tartalmak egészültek ki podcastokkal és többhelyszínes videós közvetítéssel. Ezeken felül folytatjuk azt a „hagyományunkat”, hogy 2-3 terméket alapjaiban gondolunk újra, most a sor a Házipatikán volt, így már új köntösben, megújult tartalommal várja a termék az olvasóit.”

Női oldalak

Az nlc.hu volt a piacvezető női oldal az első negyedévben, napi 540 ezer RU-val, ami 7 százalékos növekedést jelent az előző év ugyanezen időszakához képest. Az általában fej-fej mellett teljesítő femina.hu ezúttal - kevéssel lemaradva - 534 ezer RU-t ért el, ami ugyanakkor 14 százalékkal kevesebb előző év ugyanezen időszakához képest. További előny, hogy az nlc-nek figyelemreméltó, 808 ezer Facebook követője van, miközben a femina.hu 520 ezer követőnek kommunikálhat a csatornáján. A sokakat érdeklő és sokakat érintő női jogoké és az esélyegyenlőségé lesz a főszerep az nlc 2022-es tartalmi terveiben, illetve a női site eredményesen ötvözi a minőségi tartalomgyártást és a tömegelérést. 

NEM-es ügy címmel hiánypótló podcast indul az nlc-n április végén. Bár a témák nehéznek, megrázónak és olykor száraznak is tűnhetnek, a csatorna házigazdái, Sereg Tímea szexológus, párkapcsolati tanácsadó és Juhász Borbála nőtörténész, az nlc ombudswoman-je a Női Érdekérvényesítő Szövetség munkatársa arra szánták el magukat, hogy mindenki számára befogadható módon és érthetően mondják el a véleményüket ezekben a megkerülhetetlen kérdésekben. 

Adásaikban a legaktuálisabb témákat is boncolgatják, mint amilyen napjainkban az ukrán háború és a megtámadott területeken zajló, nőket érő szexuális erőszak. 

Pácsonyi Daniella

Elindult a Szülőszerviz podcast, ahol a Hős Tere Alapítvánnyal közösen dolgoznak fel neveléssel kapcsolatos kényes témákat. 

Pácsonyi Daniella női portfolió digitális lapigazgatója ezt azzal egészítette ki, hogy „fontos feladat a miénk, egyszerre tájékoztatunk és szórakoztatunk, ami sosem volt ennyire kemény feladat, mint mostanában. Bár a Facebook alapvetően a könnyed, már-már trash tartalmat részesíti előnyben, nekünk feltett szándékunk, hogy felvállaljunk olyan kevésbé népszerű, de annál fontosabb témákat, mint az esélyegyenlőség vagy akár a gyereknevelés nehézségei.”

  DAILY AVG. RU
     
Domain 2021 Q1 Avg.2022 Q1 Avg.Y/Y %
     
Women TOTAL 1 724 1511 582 851-8%
divany.hu 101 733113 22811%
femcafe.hu 88 419146 44466%
femina.hu 621 985532 877-14%
glamour.hu 80 07282 5303%
joy.hu 77 166165 414114%
life.hu 331 623324 297-2%
nlc.hu 502 825540 1217%

Forrás: DKT Gemius 2022 Q1 (15+ belföldi közönség, total platform)

Autós oldalak

vezess.hu stabilan őrzi piacvezető szerepét. 2022 első negyedévében átlagosan napi 207 ezer user-t ért el, ami 13 százalékos növekedés előző év azonos időszakához képest. A második piaci szereplő a totalcar.hu, 142 ezres napi eléréssel. A social térben is kiemelkedik a Vezess, több mint negyedmillióan követik Facebookon.

A Vezess már tavaly erősítette a videós lábát új sorozatokkal és a Csapatrádió podcasttal, az idei év nagy terve a site face-liftje’, amely magazinosabb formátumot jelent majd. A Vezess nemzetközi piacon is szokatlan, de nem példátlan kezdeményezése bejött tavaly: a 20 éves emblematikus autós site idén is készül a nagysikerű print kiadványával, a Vezess Katalógus, és a márkaimportőrök nagy eseményével, a Vezess Partnertalálkozóval.

  DAILY AVG. RU
     
Domain 2021 Q1 Avg.2022 Q1 Avg.Y/Y %
     
Automotive TOTAL 632 963489 526-23%
alapjarat.hu 40 76433 666-17%
autonavigator.hu 32 06429 864-7%
totalcar.hu 139 407142 1222%
vezess.hu 184 116207 18713%

Forrás: DKT - Gemius 2022 Q1 (15+ belföldi közönség, total platform)

Híroldalak

A hírszegmensben a legnagyobb a verseny, a híroldalak napi szinten, közel 3 millió olvasót érnek el. Ebből a 24.hu naponta átlagosan 875 ezer RU-hoz jutott el, amellyel így, ebben a mutatóban a legnagyobb elérésű híroldal.

A 24.hu mindig előrukkol valamivel, így történt ez az idei első negyedévben is. A site a Vezess-hez hasonlóan szintén piacra dobott egy 144 oldalas print bookazine-t, a legemlékezetesebb 24.hu riportokkal, Riporter címmel, illetve a választásokat megelőzően elindította Háromharmad című közéleti témájú beszélgető, elemző podcastját is. A 24.hu elsöprően nyerte az országgyűlési választások hírversenyét: több mint 1,2 millió felhasználó tájékozódott a site-on, a voksolás napján a Partizánnal közös Frontvonal streaminget pedig 1 millióan követték a Facebookon, YouTube-on. 

2022 első negyedévében csak a 24.hu közel 90 videót gyártott, amely 2,7 millió lejátszást generált, de a hírmárka rendkívül erős a podcast tartalomgyártásban is: összesen 19 csatornán, több mint 553 epizódot rögzített a legváltozatosabb témákban, 3,53 millió all-time lejátszással.

A hírsite 2022-ben is utánamegy a híreknek és számos oknyomozó tartalommal készül. A site sikerét jól jelzi, hogy a 24.hu a legnagyobb Facebook követőtáborral rendelkező híroldal, 940 ezer követővel, mi több a 24.hu vezet a fiatalabb, 18-29 éves korosztály elérésében is. 

  DAILY AVG. RU
     
Domain 2021 Q1 Avg.2022 Q1 Avg.Y/Y %
     
News TOTAL 2 797 0942 964 5036%
24.hu 892 478875 299-2%
444.hu 427 272452 6406%
hvg.hu 546 904490 954-10%
index.hu 982 727836 279-15%
origo.hu 700 090813 98416%
telex.hu 508 537532 9725%

Forrás: DKT - Gemius 2022 Q1 (15+ belföldi közönség, total platform)

Szigeti Péter, a férfi portfolió digitális lapigazgatója elmondta, hogy „2022-ben a Vezess-nél a piacvezetői pozíció megőrzése mellett elsősorban a videós megoldások erősítésére törekszünk és több új formátummal is jelentkezünk, ilyen például a Mestermunka című, az autóipar háttérterületeit bemutató sorozat. 

Szigeti Péter

A 24.hu esetében szintén komoly szerep hárul majd az új, helyenként televíziós jellegű megoldásokat is felvonultató videós tartalmakra, de emellett folyamatosan jelentkezünk újdonságokkal a podcast piacon és egyéb területeken is. Természetesen mindeközben nem felejtkezünk el arról sem, hogy a megőrizzük hírpiaci vezető szerepüket és továbbra is kiemelt figyelmet fordítunk arra is, hogy a piacról ne tűnjenek el klasszikus, elemző és tényfeltáró újságírói műfajok sem.”

Gasztro’ oldalak

A teljes gasztro’ szegmens napi elérése 180 ezer RU-val csökkent, ami jelentős, 21 százalékos csökkenés előző év első negyedévének összehasonlításában. Ugyanakkor a nosalty.hu, mint piacvezető gasztro oldal napi elérése mindössze csak 6 százalékkal csökkent, vagyis a site rendelkezik egy állandónak tekinthető, lojális, több mint 300 ezer RU nagyságú napi közönséggel.A második szereplő, a mindmegette.hu több mint napi 100 ezer user-rel maradt le a nosalty.hu mögött. A Nosalty nemcsak a napi receptkeresők (megj.: top5 gasztro site összes elérése) 62%-át éri el, és a recept PV-k 45%-át uralja a szegmensben, hanem a közösségi csatornákon is borzasztó erős szereplő: közel 1,2 millió ember követi Facebookon, 230 ezer az Instagramon, de rövid idő alatt szépen gyarapodott a site TikTok csatornája is, 63 ezer követővel.

  DAILY AVG. RU
     
Domain 2021 Q1 Avg.2022 Q1 Avg.Y/Y %
     
Gastro TOTAL 839 863660 394-21%
mindmegette.hu 252 147194 498-23%
nosalty.hu 324 417305 437-6%
receptneked.hu 72 04037 031-49%
sobors.hu 62 00563 7393%
streetkitchen.hu 90 04186 734-4%

Forrás: DKT - Gemius 2022 Q1 (15+ belföldi közönség, total platform)

Egészség tematika

A teljes egészség szegmens napi elérése 220 ezer RU-val csökkent Q1-ben, ami 22 százalékos csökkenés előző év azonos időszakához képest. A hazipatika.com a szegmens erős csökkenése mellett is jelentősen felülteljesített, csupán 4 százalékkal változott a napi elérése, és a 214 ezer napi olvasóval nemcsak megőrizte, hanem megerősítette piacvezető pozícióját, A második szereplő, a webbeteg.hu több mint napi 68 ezer user-rel maradt le a hazipatika.com mögött.

nemrégiben teljesen megújult HáziPatika vadonatúj lehetőségeket kínál az olvasóknak és a kereskedelmi partnereknek egyaránt. A 23 éves piacvezető portálon elindult az orvosfoglaló rendszer, a hirdetőknek pedig látványos rich-média megoldások is rendelkezésre állnak a piacvezető egészség-életmód weboldalon.

  DAILY AVG. RU
     
Domain 2021 Q1 Avg.2022 Q1 Avg.Y/Y %
     
Health TOTAL 997 632777 606-22%
egeszsegkalauz.hu 154 435107 891-30%
hazipatika.com 222 801213 954-4%
napidoktor.hu 15 76910 838-31%
videoklinika.hu 1 6961 111-35%
webbeteg.hu 182 231145 896-20%

Forrás: DKT - Gemius 2022 Q1 (15+ belföldi közönség, total platform)

Krankovics Béla életmód portfolió digitális lapigazgatója a HáziPatika kapcsán elmondta, hogy "Piacvezető szerepünk nem csak abban nyilvánul meg, hogy az életmód/egészség/gasztro oldalak közti látogatói versenyt napról-napra, hónapról-hónapra megnyerjük, számunkra ennél sokkal többet jelent. Több területen nekünk kell kutatni, bevezetni az újításokat, legyen szó az átalakult felhasználói, tartalomfogyasztási szokásokról, a jobb konverziót, nagyobb elérést generáló hirdetési megoldásokról vagy az új szolgáltatásokról. 

Krankovics Béla

Elemzéseinkből jól látszik, hogy a pandémia megváltoztatta az egészségtudatosságról alkotott képünket, szerencsére egyre több fiatal is komolyabban érdeklődik a tematika iránt, a nemrég megújult HáziPatikával feléjük nyitottunk leginkább, illetve a magánegészségügyi szektor térnyerésére reagálva indítottuk el orvosfoglaló megoldásunkat. A NoSalty több kezdeményezése is jó példa arra, hogy miként tudunk reagálni tartalommal, közösségi megoldásokkal és szolgáltatásokkal egy új helyzetre. Legyen szó inspirációról, bevásárlásról, főzésről mi ott vagyunk minden élethelyzetben és igyekszünk segíteni. Összefoglalva: a piacvezető szerepkör nemcsak üzleti lehetőség számunkra, hanem óriási felelősség is.”

Szolgáltatás portfolió

Startlap továbbra is meghatározó szereplője a hazai digitális térnek, egyúttal a Central-portfólió egyik legfontosabb belépőkapuja, melynek teljes napi elérése 273 ezer látogató (havi 1,6 millió), ráadásul egy látogató naponta átlagosan 13 percet tölt az oldalon. Tehát a Startlap továbbra is százezrek fontos tájékozódási pontja, a címlap például havi 510 ezer, napi 170 ezer usert vonz, de népszerűek a lap saját tartalmai is, a Vásárlás rovatot havi 526 ezer és napi 39 ezer olvasó látogatja.  Az 1999-ben indított termék népszerűsége tehát annak ellenére töretlen, hogy a látogatói szokások sokat változtak, például a fogyasztás eltolódott a mobileszközök irányába. A rendszeresen visszatérő százezres látogatószám azonban azt igazolja, hogy a Startlap 2022-ben is megtalálta felhasználói számára az érdekes tartalmakat.

Száler György szolgáltatási portfolió digitális lapigazgatója hozzátette, hogy 

Száler György

„a Startlap Vásárlás rovatán cikkeinkkel segítünk az olvasóknak eligazodni a vásárlással kapcsolatos legfontosabb tudnivalókban, ezért alapos kutatásaink után konkrét termékeket ajánlunk, de olyan is előfordul, hogy egy általános, vásárlással kapcsolatos téma után eredünk, például vásárlási szokások, szezonális akciók – mindkét esetben az a cél, hogy az olvasót szórakoztatva segítsük a termékkínálat tengerében, illetve az okos, tudatos vásárlásban. 

Ehhez elengedhetetlen a pénzügyi tudatosság, a pénzügyi tervezés is, ezért a rovaton edukációs céllal indítottuk el a PénzÜgyes podcast-sorozatot, amelynek adásaiban a pénzügyekről érthetően, könnyed stílusban beszélget szakértőkkel a témában szintén jártas műsorvezető”.

Central videók és podcastok 

Évek óta egyre népszerűbbek a videós és a podcast megjelenések, ezért a Central Médiacsoport digitális üzletága folyamatosan újabb és újabb innovatív megoldásokat dob a piacra. Bár a magyar piacon, a Gemiusban mért oldalak közül a videó műfajban a videa.hu az első, a tv2.hu a második, a Central azonban gyors ütemben felzárkózott a dobogó harmadik helyére 1,1 millió RU-val. 

A kiadóvállalat videós tartalmai csak az idei első negyedévben közel 14 millió lejátszást generáltak, amelyből a nosalty 4,5 milliót, a 24.hu 2,7 milliót, a HáziPatika 2,4 milliót, míg az nlc 2,1 milliót, a Vezess pedig 2,1 milliót szállított. 

A podcastokban is remekelt a Central, havonta átlagosan 185 ezer lejátszást produkált, amelyből a 24.hu 115 ezer, a Hírstart robot podcastja pedig 59 ezer lejátszást eredményezett az első negyedévben, de remekelt a 24.hu Háromharmad podcastja és az nlc tartalmai is.

A podcastok tekintetében – publikus piaci auditok hiányában – a Central Média egyelőre csak saját tartalmainak megbízható belső méréseire támaszkodhat, ennek alapján ugyanakkor egyértelműen látható, hogy összességében eddig 444 podcast epizód készült a kiadónál, impozáns, 23,8 millió all-time lejátszással.